Talentontwikkeling op De Klimop

Op school werken we met studenten Pedagogiek van de Erasmus Universiteit en met studenten Toegepaste Psychologie van de Hogeschool Drechtsteden en Leiden aan de talentontwikkeling van leerlingen. Dit houdt in dat in overleg met de coördinator Talentontwikkeling een tutor wekelijks 1-op-1 of in klein groepje met een leerling aan zijn of haar doelen/talenten gaat werken. Dit gebeurt op een positieve en veelal creatieve of speelse manier. Het doel is dat leerlingen gesterkt worden in wie ze zijn en wat ze kunnen. Het is helpend in welbevinden en betrokkenheid, de belangrijkste voorwaarden die aan de basis staan van goed onderwijs. Als een leerling graag naar school komt, gaat het leren makkelijker. 

We vervullen hiermee een belangrijke opdracht vanuit het Rotterdams Onderwijsbeleid. 

Rotterdams Onderwijsbeleid:

Het mag voor kinderen niet uitmaken wat de afkomst, het inkomen of het opleidingsniveau van hun ouders is; ze krijgen gelijke kansen. Daar staan we voor in het Rotterdamse onderwijs. Met het nieuwe onderwijsbeleid ‘Gelijke kansen voor elk talent’ willen we er als gemeente, onderwijsinstellingen en kinderopvang voor zorgen dat meer kinderen een hoger en passend onderwijsniveau halen. 

 

Lees hieronder de ervaring van Stagiair Toegepaste Psychologie(HBO Drechtsteden Dordrecht) Rhandy Doekharan :

Bij talentontwikkeling staan de kenmerken, kwaliteiten en talenten van de leerlingen centraal. Wij helpen de kinderen met het ontwikkelen van hun sociale omgang, hun kwaliteiten en talenten. Ieder kind heeft zijn eigen obstakels en talenten en daardoor is talentontwikkeling zo belangrijk omdat ze hiervoor de persoonlijke benodigdheden  krijgen om hun vaardigheden te stimuleren.

Dit vak bestaat uit individuele hulp voor de kinderen gekoppeld aan een tutor. De tutor gaat samen met de leerling opzoek naar zijn of haar kwaliteit en talent. We bieden de kinderen deze mogelijkheid om zo het beste uit zichzelf te kunnen halen en zich zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen. Denk hierbij aan de verschillende vakken die zij krijgen, hun gedrag, sociale omgeving of het nodig hebben van individuele aandacht.

Het geeft mij ook motivatie dat ik dit niet alleen voor mezelf doe maar vooral voor de leerlingen. Het gevoel dat ik een leerling daadwerkelijk help met zijn/haar toekomst geeft mij een goed gevoel.